Tirsdag den 14. maj 1935 foregik den officielle indvielse. En historisk dag, skrev Middelfart Socialdemokrat. Man havde forventet 100.000 gæster, men vinteren havde endnu ikke sluppet sit tag. Det sneede natten før, så der kom 40-50.000. Statsbanerne havde bevilget penge til såvel Fredericia som Middelfart, og de blev anvendt således, at Fredericia arrangerede den store officielle middag for indbudte gæster, mens Middelfart arrangerede fest for det brede folk. Den varede fra kl. 8 til midnat. Alle arrangementer var gratis, og alle byens arbejdspladser lukkede kl. 12, så alle havde mulighed for at overvære indvielsen og deltage i folkefesten.

Den officielle åbning fandt sted ved Restaurant Broen. Her var der plads til 6.000 mennesker. Langt de fleste af deltagerne overværede derfor åbningen neden for dæmningen. Der var anbragt 15 store højttalere, som det havde taget 50 mand ti dage i døgndrift at opstille. Temperaturen var lav, og alle de deltagende frøs bravt. 376 officielle gæster fra hovedstaden blev kørt til Lillebælt i to røde lyntog, mens 125 lokale gæster inden åbningen spiste på restauranten.


Højtideligheden startede med kongeskibets ankomst til Middelfart Havn kl. 13.00. Her blev kongen modtaget af en række honoratiores med statsminister Thorvald Stauning i spidsen. Det fornemme selskab blev så kørt til Middelfarts nye banegård og kørte med et rødt lyntog, der ankom til brohovedet kl. 13.54. Her blev så holdt taler af kongen, statsministeren, trafikministeren, m.fl. Statsradiofonien sendte det hele direkte. Efter talerne gik kongen med følge op i lyntoget, der satte i gang og på broen sprængte en rød silkesnor. Folkemasserne til fods væltede ind på broen. Alle landets aviser lavede flotte reportager af den store begivenhed.