Opgaverne rummer også mulighed for at inddrage elevens arbejde med kontrafaktisk fortælling.
Udgangspunktet for denne form for fortælling er "Hvad nu, hvis …?". Kontrafaktiske fortællinger bruges typisk til at vise, at historiske forløb kunne have udviklet sig anderledes, end de gjorde f.eks. pga. tilfældigheder. I dette materiale er den kontrafaktiske fortælling brugt lidt anderledes og bundet til konkrete patienters liv og behandlingsmuligheder.

Aktiviteten rummer i denne sammenhæng mulighed for, at eleven f.eks. kan beskæftige sig meningsfyldt med vilkår og omstændigheder fra en anden tidsepoke end den, der aktuelt arbejdes med. Fortællingen om "Hvad nu, hvis en bestemt patient havde levet i en anden tid" kræver dels arbejde med at indsamle informationer om vilkårene og en periodes samfunds- og menneskesyn, men det sætter samtidig den oprindelige periode i perspektiv. At man handlede, som man gjorde, er bundet af den historiske kontekst og de vilkår, livet leves og forstås under.