<< Tilbage til Gode historier fra Middelfart

 

Tidslinje: Middelfart Havn 1837-2018


Før 1837: Skibsbroen
I 1800-tallet består Middelfart Havn af en skibsbro kaldet Store Bro ved Brogade samt en bro ved Torvet. Sådan har det været i århundreder. Men i 1837 sker det noget, som kommer til at forandre havnen:

1837: Gammel Havn
Den moderne havn bygges. Den kaldes i dag Gammel Havn.

1853: Middelfart Skibs- og Bådebyggeri
Værftet grundlægges af skibsbygger Mads Illum Pedersen. I begyndelsen hedder det Middelfart Skibs- og Bådebyggeri. I dag kaldes det Lillebælt-Værftet.

1854: Dampskibsbro
Nordre Mole på Gammel Havn ombygges til dampskibsbro. Der er bl.a. rutefart til København.

1865: Trækbanen
Efter anlæggelsen af jernbanen over Fyn føres der jernbanespor til Gammel Havn. Banen kaldes Trækbanen og løber langs Havnegade. De sidste spor fjernes i midten af 00’erne.

1872: Færgefart fra Strib
Færgestedet flyttes til Strib, hvor sejlads med jernbanefærger påbegyndes til Fredericia.

1899: NKT
Nordisk Kabel og Tråd etableres i byen og bygger sin egen havn.

1912: Bilfærger
Et privat selskab etablerer sejlads med bilfærger fra Middelfart til Snoghøj.

1923: Ny Havn
Ny Havn bygges langs Havnegade (skal ikke forveksles med den nuværende Nyhavn ved Kulturøen).

1935: Lillebæltsbroen
Bilfærgerne til Snoghøj sejler for sidste gang, da den første Lillebæltsbro indvies.

1935: Havnekiosken
Peder Lassen starter Havnekiosken på Gammel Havn og driver den frem til 1978. Den drives derefter videre af andre frem til 1996.

1945: Siloen brænder
Havnes silo brænder. Siloen tilhører Fyens Andels Foderstofforretning (FAF).

1946: Nye siloer
Fyens Andels Foderstofforretning (FAF) bygger en ny silo på havnen i 1946. Den bliver i 1960’erne overtaget af Wiboltts korn- og foderstofforretning.

1963: Wibollts anden silo
Wibollt opfører yderligere en silo, hvorefter begge siloer kaldes Wiboltts Siloer.

1980: Middelfart Marina
Middelfart Marina anlægges syd for byen.

1987: Debat om havnens fremtid
Stads- og havneingeniør Ole Larsen spår i en artikel om Middelfart Havns fremtid. Havnen kan enten øge sin godsmængde, hvilket vil kræve store udbygninger. Alternativt kan havnen omdannes til et rekreativt område for byen, der ligger tæt på. Læs mere i: Larsen: Ole: "Jobbet som havneingeniør", Stads- og havneingeniøren, nr. 4, 1987, s. 24-26.

1987: Silo nedrives
Den ene af havnens siloer nedrives.

1990: Verdens største kunstværk
En kreativ arbejdsgruppe foreslår, at havnens sidste silo udsmykkes og dermed gøres til verdens største kunstværk med navnet ”Middelfart Umiddelbart”. Senere foreslås det desuden, at siloen skal omdannes til et udsigtstårn.

1997: Lillebælt-Værftet
Lillebælt-Værftet stiftes i bygningerne, hvor Middelfart Skibs- og Bådebyggeri tidligere lå.

2001: Siloen
Den sidste af havnens siloer sprænges.

2005: Kulturøen
Kulturøen bygges. Siden følger byggeriet af boliger på havnen.

2018: Klimabyen
Som del af KlimaByen bliver en ny havneplads anlagt på Gammel Havn. Dens udformning skal afspejle den tidligere skibsbro og skal lede regnvandet fra Brogade ud i Lillebælt.

 

 

Tidslinjen er opstillet af arkivleder Kristian Buhl Thomsen i forbindelse med Middelfart Byarkivs udstilling om Middelfart Havn på Festlig Fredag (Kulturaften) 31. august 2018.

 

 

 

 

 

 

Denne hjemmeside anvender cookies

For yderligere detaljer omkring disse og om hvordan du håndterer dine indstillinger, se vores Cookie Politik.

Jeg accepterer cookies