Herunder findes der forskellige opgaver inddelt i kategorier.

Opgave 1
Lav en liste over de tvangsmidler, der blev anvendt på Middelfart Sindssygehospital før 1950. Hvor mange af disse tvangsmidler tror du, der stadig bruges på psykiatriske afdelinger i dag?
Se hvilke tvangsmidler, der anvendes i dag under "Behandling 1950 -"


Opgave 2
Diskuter i klassen: Hvad er tvang?
Hvornår mener I, at det er rimeligt at anvende tvang?
Undersøg hvornår man må anvende tvang ifølge loven i dag?


Opgave 3

Diskuter i klassen: Når nu en opdagelse er gjort - hvornår og hvordan må den så anvendes?

Nogle af de behandlingsformer, som er blevet indført fordi man ville hjælpe bestemte grupper, er senere blevet voldsomt kritiseret pga. bivirkninger og uoprettelige skader. Diskuter, hvad begrundelsen kunne være for at foretage "Det hvide snit". Er et liv i voldsom angst med vold på sig selv og andre bedre end et liv som apatisk patient? Hvad med hensynet til omgivelserne?
Hvem var det, som bestemte om "Det hvide snit" skulle foretages? Hvem mener I skulle bestemme og hvorfor?
Kan man kalde denne behandlingsform for tvang? Diskuter, hvorfor/ hvorfor ikke.
Hvor længe skal man vente med at afprøve nye opdagelser?
Prøv at finde nyere eksempler, f.eks. genteknologi, og diskuter, hvor længe man bør vente med at anvende en ny behandlingsform - hvad er fordele og ulemper ved dette?

Opgave 1
Opsynsfolkene var som alle tjenestefolk underlagt Tyendeloven indtil 1921.
Undersøg, hvad det betød for deres ansættelse. Kunne de f.eks. sige op hvis de var utilfredse med arbejdet? Og hvad var en skudsmålsbog?
Søg f.eks. oplysninger på Plads Til Os Alle


Opgave 2

I dag taler man om at det er vigtigt at patienter får omsorg, hvor personalet f.eks. har tid til at snakke og holde hånd, hvis patienten har brug for det. Diskuter i gruppen, hvad omsorg kan være, og hvorfor det er vigtigt at få omsorg. Hvad har I f.eks. brug for hvis I er kede af det?
Læg mærke til, hvor mange ting opsynsmanden skulle sørge for i løbet af en arbejdsdag i 1910, og hvor meget fritid han havde. Diskuter hvor meget tid og overskud I mener opsynsfolkene kunne have til omsorgen for patienterne.


Opgave 3

Peter Sabroe skrev, at det var systemet, hvor opsynsfolkene fik en dårlig løn, dårlig uddannelse og dårlige forhold, der "forråer og forsimpler".
Hvad tror I han mente med de ord? Diskuter hvorfor I tror, at nogle af opsynsfolkene behandlede patienterne dårligt. Tror I der kunne være lignende sager med dårlig behandling af patienter i dag? Diskuter hvorfor/hvorfor ikke.

Opgave 4
Diskuter inddelingen af patienterne i forskellige klasser. Var det rimeligt? Hvad kan begrundelsen være for denne opdeling? (Brug din viden om historiske perioder og undersøg de sociale forhold og muligheder for offentlig hjælp)

Diskuter, om der andre steder i samfundet eller i sundhedsvæsenet stadig findes forskelle i de tilbud, man tilbydes - fx i forhold til patienters økonomi?

Historien om Antoinette

Gruppearbejde:

Opgave 1
Antoinette blev indlagt som 17-årig. Hun havde haft en svær pubertet og havde sikkert problemer med overbeskyttende forældre, der var nervøse over hendes adfærd.
Overvej hvor lægen har sine oplysninger fra. Hvad var det forældrene især var bekymrede over?
Antoinette levede og døde i et samfund, som var meget anderledes, end det I kender. Måske var hun "født i en forkert tidsalder" og var måske mere vild end de andre piger og vildere end hendes forældre måske brød sig om.

Diskuter i klassen:
Vi kan ikke afgøre, om hun virkelig var syg, men I kan lege med tanken og overveje, om den måde samfundet er indrettet på - de normer der er gældende - kan have betydning for opfattelsen af, at hun var anderledes.

Diskuter hvordan man ville opfatte hendes opførsel i dag.
Er det f.eks. i orden at en pige på mere end tyve år mødes og går ture med drenge om aftenen?
Er det i orden at stå i vinduet og råbe til folk?
Ville hendes måde at være på give unge piger problemer i dag?


Individuel opgave:
Opgave 1
Prøv ud fra oplysningerne i teksten at beskrive Antoinettes måde at være på. Hvilke symptomer havde Antoinette på, at hun efter lægens mening måtte have en psykisk lidelse?
Skriv dem op i listeform fra 1, 2, 3 osv.
Er der træk ved pigen, som i dag opfattes som normale i forhold til den udvikling man ser i puberteten?

Sådan skriver Netdoktor om puberteten i dag:
"Puberteten kan være en langsom og rolig forandring, men som oftest er der tale om en voldsom og lidelsesfuld proces, hvor den unge kæmper for at finde sig selv og sin identitet og tage stilling til, hvad han eller hun mener og står for. På samme tid skal man afprøve, hvad man duer til". Se evt. mere på Netdoktor

 

Historien om Christian  

Gruppearbejde: 

Opgave 1
Undersøg, hvilke ændringer Christian må have iagttaget i det liv, han levede indenfor murerne (nye eller anderledes behandlingsformer, ændringer i kost, indretning, andre patienttyper osv.)
I kan undersøge og beskrive om patienterne f.eks. fik nye muligheder, nye behandlingstilbud og friheder i perioden? (Søg oplysninger her på siden) 

Opgave 2
I sine sidste år boede Christian på et botilbud i Middelfart. Botilbuddet blev oprettet i 1989 til de ældre patienter, der havde været indlagt på sindssygehospitalet i en lang årrække.
Overvej hvorfor man oprettede et botilbud til netop disse patienter?
I Christians journal står der f.eks. at han godt kunne klare sig selv, så hvorfor kunne han ikke bo i egen lejlighed?

Individuel opgave: 
Opgave 1 
I den tid Christian var indlagt blev han udsat for flere forskellige behandlingsmetoder. Lav en liste over hvilke behandlingsmetoder Christian fik under indlæggelse og prøv at forklar hvad de forskellige behandlinger gik ud på.Skriv så vidt muligt årstal for anvendelsen, så metoderne kan placeres i den rigtige tidsmæssige rækkefølge. (Se under "Behandlingsformer")Søg evt. inspiration på Psyknet.dkVurder ud fra teksten om de forskellige behandlingsmetoder virkede på Christian.

 

Historien om Jens Axel

Gruppearbejde:
Opgave 1
Hvilke muligheder havde man i forhold til behandling af Jens Axel Jensen, da han blev indlagt i slutningen af 1800 tallet?
Hvordan er behandlingen lykkedes? (Vurder selv og kom med eksempler fra teksten, der understøtter din vurdering) 

Individuel opgave: 

Opgave 1
I Jens Axels journal står der, at han ikke ved hvem Hitler er.
Hvilke andre historiske begivenheder eller store opfindelser er Jens Axel gået glip af?
Lav en tidslinie fra 1890 - 1957. Noter og tegn herpå vigtige historiske begivenheder og evt. opfindelser, som kom frem i perioden.
Brug oplysninger fra din historiebog eller find oplysninger f.eks. på nettet.

Opgave 2
Forestil dig, at Jens Axel var en ung mand, der blev syg på samme måde i dag.
Hvordan tror du han liv så ville forme sig?
Søg viden i afsnittet "Efter 1950" og skriv en kort historie om Jens Axel tilværelse i dag.

Historien om Sofie

Gruppearbejde: 

Opgave 1
Overlægen skriver at:
"Den behandling Frøken Skotte har modtaget, helt igennem har svaret til de forholdsregler hendes sygelige tilstand medførte". Hvilke behandlingsmuligheder havde man i 1908, da Sofie Skotte var indlagt?
(Se mere under Diagnoser og Behandling).

Opgave 2
Sofie Skotte klager over mishandling af patienterne på hospitalet, og lægen skriver, at det er et udtryk for behandling. Læs Sofie Skottes og læge Agner Helwegs opfattelser af forløbet. Hvordan får behandlingen hende til at føle? Hvilke argumenter bruger lægen for anvendelsen af tvang?
Hvordan ville du/I opfatte den situation, at man fx er fastspændt med et bælte i en seng uden mulighed for at komme fri. Kan dette tolkes som både behandling og mishandling?
(Hvis I har arbejdet med opgave 1). Diskuter behandlingen fra både Sofie Skottes og lægens synsvinkel.

Gruppearbejde:

Opgave 1
Af de 194 nyindlagte patienter i år 1900 havde 77 melankoli, hvilket ofte betød at de led af en depression, og 65 havde sløvsind, hvilket ofte var en betegnelse for skizofreni.
Undersøg, om det er de samme sygdomme, mange lider af i dag. Se under punktet "Diagnoser" i afsnittet "Patient i eget hjem? (1950 - )"

Opgave 2
Se på listen over de forhold, lægen mente var årsag til patienternes sygdomme.
Diskuter, hvilke forhold man også i dag vil kunne se som årsager til psykisk sygdom.
Kan man f.eks. blive sindssyg af at have *syfilis i dag?
Og indlægger man i dag kvinder i overgangsalderen på psykiatriske afdelinger?

Opgave 3
Lægen skrev i sin liste, at 3 patienter var blevet syge pga. "mental overanstrengelse".
Hvad vil man kalde det i dag? Er det en almindelig årsag til psykisk sygdom i dag?

 

Individuel opgave:

Opgave 1
Læs de forskellige patienthistorier og afsnittet om behandlingen igennem.

Skriv derefter en historie om en af patienterne. Fortæl, hvordan du tror deres historie var, hvordan havde de levet, før de kom til hospitalet, hvorfor blev de indlagt, hvad mente lægen de fejlede, og hvordan var deres videre skæbne - kom de ud igen, eller måtte de tilbringe resten af livet på hospitalet?