Faglig sammenhæng

 

"Historie søger at beskrive og forklare menneskers samfundsmæssige liv i et forandringsperspektiv. I historieundervisningen arbejder eleverne med dannelser af grupper og fællesskaber og deres samfundsmæssige kontekst. […] I alle større og mindre fællesskaber - fra jægernes familiegrupper til stater - har der været magtinstanser, som gennem forskellige magtmidler har søgt at regulere adfærd og holdninger. I historieundervisningen er tolkninger af skiftende opfattelser af magt og ret en central problematik."

"at beskæftige sig med historie er at beskæftige sig med mennesker i samfund i et forandringsperspektiv".

Citater fra Undervisningsvejledningen for historie, Faghæftet for historie.
Titlen på dette materiale "Fra dåre til patient" sætter temaet om vilkårene for og behandlingen af psykisk syge ind i en samfundsmæssig og historisk ramme og viser synet på mennesket, livsvilkårene og samfundets og institutionernes indretning i et forandringsperspektiv.