Brug af materialet i undervisningen


1. Udgangspunktet kan være den periode, som klassen i forvejen arbejder med. Klassen arbejder i grupper med at uddybe vilkårene for samfundets behandling af psykisk syge som et billede på de historiske forhold på det pågældende tidspunkt.


 

2. Klassen arbejder med alle tre perioder
De tre perioder fordeles mellem et antal elevgrupper. Arbejdet skal føre frem mod en fremlæggelse.
Produktet kunne være en plakat med følgende områder:

a. Hvordan opfattes psykisk sygdom i perioden?
b. Hvor opholder de psykisk syge sig i perioden?
c. Hvilke muligheder havde man for brug af behandlingsmetoder?

Plakaterne ophænges i tidsmæssig rækkefølge i klassen, og klassen forsøger at uddrage de markante forandringstræk og søger i fællesskab efter begrundelser.

 

3. Ud fra den umiddelbare oplevelse af materialet kan eleverne selv vælge et fordybelsesområde og evt. en problemformulering.
 

4. Gruppearbejde omkring patienthistorier (De store institutioners tid)
a. Del patienthistorierne ud til arbejdsgrupper i klassen. Eleverne læser og undersøger den tildelte patienthistorie, løser opgaver og fremlægger deres besvarelser for klassen.
b. Vælg én patienthistorie og gå i dybden på klasseniveau med den/de samfundsmæssige og historiske problemstilling(er), som opgaverne rejser.