At læse kilder


Alting ændrer sig over tid. Samfundet og mennesket er dynamiske størrelse, men dette opleves ikke nødvendigvis derfra, hvor man står. Først et længere tidsafsnit kan give oplysningen om forandringer.
Opfattelsen af sygdom, død og normalitet har ændret sig markant gennem tiden i forhold til tilværelsesforståelse og opfattelser af mennesker og individ.

Sproget har også udviklet sig, og det høres allerede tydeligt, hvis man afspiller videoklip eller radioudsendelser, der ikke behøves at være mere end 25 år gamle. Går man længere tilbage og kikker på skriftsproget, bliver det endnu tydeligere. Tidligere tiders almindelige og brugte betegnelser som afsindig, forrykt, gal, vanvittig, dåre eller sindssyg opfattes nu som skældsord og direkte nedsættende.

Temaet giver gode muligheder for at arbejdet med historiske kilder i forhold til kildetekster og billeder. Dermed øves eleverne i at læse og fortolke spor fra fortiden.

Men erfaringen viser også, at netop forandringer i skriftsproget - på de klassetrin som materialet er rettet imod - kan virke hindrende for elevernes forståelse af indholdet. Derfor er kilder lettere sprogligt bearbejdede og forkortede.